دلایل جوش زدن در بزرگسالان
نوشته شده توسط : فاطمه رضاپور

همیشه شنیده‌ایم که بلوغ باعث جوش زدن می‌شود. پس خیالمان راحت است که اگر این دوره بلوغ را پشت سر بگذاریم دیگر خبری از جوش نیست. اما در سن ۳۰ سالگی درست شبی که داریم برای یک جشن عروسی آماده می‌شویم، یک جوش بزرگ روی پیشانی ما جا خوش می‌کند. اما علت چیست؟ مگر همیشه نگفته‌اند که دوره‌ی بلوغ را تمام کن و از جوش‌های کوچک و بزرگ خلاص شو؟!اخم

در ادامه به برخی از دلایل جوش زدن در بزرگسالی اشاره می‌کنیم.

دلایل هورمونی

جوش هورمونی معمولا با نوسانات هورمونی در ارتباط است و با اینکه بیشتر در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد، در بزرگسالی هم ممکن است پدیدار شود. این جوش در میان خانم‌ها شایع‌تر است و علت آن هم به اختلالات هورمونی در زمان قاعدگی و یائسگی برمی‌گردد.

در دوران بلوغ جوش هورمونی معمولا در ناحیه پیشانی، چانه و بینی پدیدار می‌شود و این در حالیست که در بزرگسالی اغلب در بخش پایینی صورت یعنی گونه‌ها و دور فک ایجاد می‌شود. همچنین برخی از موارد مانند التهاب پوست، ایجاد چربی روی پوست، سلول‌های مسدودشده‌ی پوست در فولیکول‌های مو و ایجاد باکتری می‌توانند جوش‌های هورمونی را بیشتر کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف برخی مواد غذایی مانند شکر، محصولات لبنی، کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید و پاستا محدودتر شوند.

دوره و زمان جوش‌های هورمونی از هر شخص به شخص دیگری متفاوت است و روند درمان‌ آن‌ها معمولا ۸ الی ۱۰ هفته طول می‌کشد. البته بهتر است در صورت بروز این نوع جوش‌ها به متخصص پوست مراجعه کرده و یک برنامه درمانی دقیق داشته باشیم.

اصلاح موهای صورت

گاهی‌اوقات محصولاتی که برای زدودن موهای صورت استفاده می‌شوند باعث ایجاد جوش روی صورت می‌شوند. همچنین برخی از افراد پوست حساسی دارند و در صورت کندن موهای صورت، پوستشان واکنش نشان داده و به شکل جوش‌های ریز یا التهاب پوست خودش را نشان می‌دهد. در چنین مواردی استفاده از کمپرس گرم یا برخی از کرم‌های ضد حساسیت بعد از اصلاح توصیه می‌شوند اما در صورتی که جوش‌ها شدیدتر باشند و برای فرد مشکل ایجاد کنند، بهتر است به دکتر پوست خوب مراجعه شود.

استفاده از محصولات متعدد مراقبت از پوست

برخی از افراد عادت دارند انواع محصولات مراقبت از پوست را امتحان می‌کنند که این اصلا برای پوست خوب نیست. حتی گاهی‌اوقات استفاده‌ی بیش از حد از محصولات ضدجوش نتیجه عکس می‌دهد. به همین جهت بهتر است با مشورت و تجویز پزشک از این محصولات استفاده کنیم.

شرایط آب‌وهوایی جدید

تغییرات آب‌وهوایی می‌توانند سبب بروز جوش یا آکنه بشود. سرما، گرما، خشکی یا رطوبت زیاد ممکن است باعث جوش زدن بشود. به همین دلیل گاهی‌اوقات رفتن به سفر و بودن در جایی که آب‌وهوای متفاوتی با محل زندگی ما دارد سبب بروز این مشکل می‌شود. شناخت نوع پوست به ما کمک می‌کند تا در چنین مواقعی اقدامات لازم را برای پیشگیری از جوش انجام دهیم. همچنین بهتر است از قرار گرفتن در معرض نور زیاد خورشید و سرمای شدید جلوگیری کنیم.

استفاده از ضدآفتاب

همیشه شنیده‌ایم که استفاده از کرم‌های ضدآفتاب لازم و ضروری است. اما چه ضدآفتابی؟ اولا کیفیت ضدآفتاب اهمیت زیادی دارد، ثانیا برای افرادی که پوست چربی دارند استفاده از ضد‌آفتاب‌های سنگین باعث بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه جوش صورت می‌شود. پس بهتر است چنین افرادی از ضدآفتاب‌های سبک و فاقد چربی استفاده کنند.

داشتن پوست خشک

اینکه افرادی با پوست چرب مستعد جوش زدن هستند را همگی می‌دانیم اما کسانی که پوست خشک دارند هم دچار این مشکل می‌شوند. خشکی پوست با ایجاد ترک‌های میکروسکوپی سبب گیر افتادن باکتری‌ها شده و جوش ایجاد می‌کند. همچنین پوسته‌های ناشی از خشکی پوست می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانیم از محصولات لایه‌بردار، مرطوب کننده و آب‌رسان استفاده کنیم.

بهترین راه درمان جوش در بزرگسالان

هنگام بروز جوش اولین راهکار فهمیدن علت آن است. و برای فهمیدن علت به تشخیص متخصص پوست و مو نیاز داریم. در حقیقت دکتر پوست به ما کمک می‌کند تا مشکل خود را ریشه‌یابی کرده و روند درمان را آغاز کنیم. با این حال برخی از راهکارهای عمومی برای پیشگیری از جوش عبارتند از:

  • مدیریت استرس و ناراحتی
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • شستن صورت در روز
  • خودداری از محصولات پوستی حاوی الکل
  • خودداری از لمس بیش‌ازحد پوست
  • استفاده از روبالشی تمیز
  • استفاده از محصولات آرایشی با کیفیت
  • مشورت با پزشک برای استفاده از محصولات مراقبتی پوست



:: برچسب‌ها: دلایل جوش در بزرگسالی , دکتر پوست , متخصص پوست و مو ,
:: بازدید از این مطلب : 3187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: